Selamat Datang Rakan dan Semoga Bermanfaat.

Saturday, August 27, 2016

MUJTAHID

Salam Sejahtera Rakan...


Pasti sudah tidak asing lagi di telinga kita sebagai kaum muslimin mendengar kata "Mujtahid". walau terkadang kata tersebut kurang kita pahami.
Rakan, mari kita luangkan waktu sejenak untuk memahami Arti / Definisi dari kata Mujtahid. Mudah-mudahan bisa menyingkap tabir penasaran kita selama ini tentang ma'na dari kata tersebut.
Mujtahid terbagi menjadi 3 tingkatan ;
1. Mujtahid Muthlak
2. Mujtahid Mazhab
3. Mujtahid Fatwa
Nah, mari kita simak definisi dari setiap ketiga tingkatan mujtahid tersebut.

1. Mujtahid Muthlak
Seseorang yang mampu mengeluarkan hukum-hukum langsung dari dalil-dalil ( seperti Al-Qur'an & Hadits )

2. Mujtahid Mazhab
Seseorang yang mampu mengeluarkan hukum-hukum dari qawaid ( undang-undang ) yang telah dicetuskan oleh Imamnya ( Mujtahid Muthlak ). tergolong kedalam mujtahid mazhab dalam mazhab syafi'i yaitu Imam Muzani dan Imam Buwaithi Rahimahumullah.

3. Mujtahid Fatwa
Seseorang yang mampu menguatkan bagi sebahagian pendapat-pendapat Imamnya atas sebahagian pendapat yang lain. Yang tergolong kedalam Mujtahid Fatwa dalam Mazhab Syafi'i adalah Imam Nawawi dan Imam Rafi'i Rahimahumullah.
Adapun dua ulama besar dalam mazhab syafi'i yang diakui dunia tentang kehebatan ilmu keduanya masih belum mencapai 3 tingkatan
Mujtahid diatas, Beliau adalah Imam Ibnu Hajar Al Haitami pengarang kitab Tuhfatul Muhtaj yang dicetak 10 Jilid tebal itu, Dan Imam Ramli pengarang kitab Nihayatul Muhtaj yang dicetak 8 jilid tebal itu.
Namun keduanya masih digolongkan kedalam Muqallid.
Wallahua'lam, semoga bermanfaat bagi rakan semua.




Referensi : Kitab Hasyiah Syarqawi jilid 1 Halaman 11.

Share:

0 comments:

Post a Comment

Translate

Muhammad Maulana & Rifqi Fuadi. Powered by Blogger.